روش کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

روش کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

روش کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی به این صورت است که یک ابزار آزمایشگاهی با یک استاندارد شناخته شده را مقایسه می‌کند. کالیبراسیون درست شامل استفاده از یک استاندارد قابل پیگیری NIST است. استانداردی که دارای گواهینامه‌ای است که نشان می‌دهد این استاندارد به شکل صحیحی با زنجیره‌ای از استانداردها که ختم می‌شود به یک استاندارد اصلی. استاندارد کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی در اختیار موسسه ملی استانداردها و فناوری قرار دارد.

کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی شامل تصحیح کردن می‌شود. معمولا زمانی که یک ابزار آزمایشگاهی برای کالیبره شدن فرستاده می‌شود، مهر تایید بر تعمیر آن برای برگرداندن ابزار به حالت کالیبره شده ، اگر از (کالیبره بودن) دور باشد، زده می‌شود. گزارشی دریافت خواهد شد که نشان می‌دهد قبلا میزان خارج بودن از کالیبراسیون دستگاه چقدر بوده. و این مقدار بعدا چقدر است. در رابطه با مثال ثانیه‌ها و دقایق، خطای کالیبراسیونی پیدا خواهد شد. که باید رفع شود تا دستگاه (دقیقا صحیح) حفظ شود. ولی این خطا به درستی در تلرانس‌های مورد نیاز برای اندازه‌گیری‌هایی که از آخرین کالیبراسیون نشان داده شده، قرار گرفته است.

خطاهای کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

اگر گزارش گفته شده، خطاهای زیاد کالیبراسیون را نشان دهد، ممکن است نیاز باشد کاری که با ابزار تجهیزات پزشکی انجام می‌دهید را تکرار کردو اندازه‌گیری‌های جدیدی داشت. تا زمانی که خطاها به درستی نمایان شوند. باید از آخرین اندازه گیری‌ها شروع مکرد و به سمت اولین اندازه‌گیری‌ها جلو رفت. در یک کار هسته‌ای که اصل ایمنی آن مهم باشد، باید به طور جدی تمامی اندازه‌گیری‌های انجام شده را از زمان کالیبراسیون قبلی دوباره انجام شود.

روش کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

روش کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

دو حالت کلی انجام کالیبراسیون:

+ ابزار آزمایشگاهی که نیاز دارند به اصلاح خطا: ابزار در همان واحدهای مشابه با استانداردهای مرجع خوانده می‌شوند. هدف کالیبراسیون تجهیزات پزشکی کشف کردن و از بین بردن هر گونه خط روی نیمه هادیها در میکرومترها، واحد مورد نظر، خوانده می‌شود . با این حال، این ابزار باید با مقادیر مساوی با استانداردهای مرجع در ابزار مرتبط با واحد مشخص شده. اندازه گیری است. به طور مثال مقدارهای اندازه گیری سیستم‌های تصویر برداری نوری از پهنای خط کالیبره شوند. اندازه گیریهای پهنای خط در این صنعت با هم دیگر هم خوانی دارند.

+ ابزار آزمایشگاهی که اندازه‌گیریهای آنها به عنوان یک جانشین برای دیگر اندازه‌گیریها عمل می کنند: این ابزار در واحدهای متنوع به نسبت استانداردهای مرجع، مقدارها را قرائت می‌کنند. هدف این کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی تبدیل قرائت‌های ابزار آزمایشگاه به واحدهای مورد نظر است. یک نمونه اندازه گیری‌های انجام شده با (دانسیتومتر) است که به عنوان جانشین برای اندازه گیری‌های غلظت تابشی عمل می‌کند. برای همین منظور، استانداردهای مرجع در چند سطح غلظت مختلف تابش داده می‌شود و بعد توسط رادیومتری اندازه‌گیری می‌شود. همان استاندارد های مرجع توسط دانسیتومتر اندازه‌گیری می‌شود. نتایج کالیبره شده قرائت‌های دانسیتومتر در آینده از دستگاههای پزشکی در تصمیم‌گیری در رابطه با استریل بودن دستگاه در سطح قابل قبولی از تابش، دخیل است.

برای خواندن توضیح کامل در رابطه با کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی به این مقاله مراجعه کنید.

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • درود برشما
    ما در استان گلستان هستیم و فقط یک جا برای کالیبراسیون وجود دارد و آیا تعرفه ای جهت کالیبراسیون هر دستگاه وجود دارد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست