دستگاه شیکر الایزا چیست؟

دستگاه شیکر الایزا چیست؟

دستگاه شیکر الایزا ابزاری است در آزمایشگاه که در تست الایزا برای تکان دادن میکروپلیت ‌ها جهت مخلوط کردن محلول به کار می‌رود. و با حرکت سریع باعث اختلاط معرف‌ها و پیشرفت واکنش می‌شود. تست الایزا روش ایمونولوژیکی رایج برای اندازه‌گیری آنتی ژن، آنتی بادی، پروتیین‌ و گلیکوپروتیین در نمونه‌های خون است. که این تست برای تشخیص آنتی‌بادی‌های بیماری ‌و عفونت‌ها به کار می‌رود.

تست الایزا بر روی پلیت ۹۶ خانه انجام می‌شود و هر کیت الایزا یک آنتی ژن خاصی را بررسی می‌کند. همان‌طور که که می‌دانید تکان خوردن میکروپلیت ها بخش خیلی مهم در تست الایزا است. استفاده از روتاتور به جای شیکر منجر به خوب مخلوط نشدن معرف‌ها‌، پیشرفت کند واکنش و خطای زیاد آزمایش می‌شود. همچنین تکان زیاد میکروپلیت‌ها باعث آلودگی چاهک ها در دستگاه شیکر الایزا می‌شود.

دستگاه شیکر الایزا

دستگاه شیکر الایزا

تست الایزا چیست؟

تست الایزا ELISA test روشی عمومی در بیوشیمی غربالگری است. تست الیزا برای کنترل کیفیت در گیاه‌پزشکی به وجود آمد و ابتدا در دامپزشکی به منظور تشخیص بیماری‌های عفونی استفاده شد. سپس به عنوان روش تشخیص آزمایشگاهی در برخی بیماری‌های انسان به کار گرفته شد. تست الیزا یک آزمایش استاندارد برای کشف ویروس و اندازه‌گیری میزان ترشح هورمون‌ها در خون است و استانداردی جهانی برای استفاده در بیمارستان‌ها٬ بانک خون و سازمان انتقال خون به ویژه در تشخیص ایدز می‌باشد.

تست الیزا یک آزمایش ارزان و نسبتاً دقیق است و در آن یک نمونه خونی گرفته شده و در دور بالا سانتریفوژ می‌شود. پس از جداسازی سرم خون از ذرات٬ یک ماده معرف(بسته به ویروس مورد ردیابی) به سرم خون اضافه می‌شود که محلول را رنگی می‌کند و وجود پادتن‌های ضد ویروس موردنظر را مشخص می‌سازد.

کاربرد تست الایزا

تست الایزا را در حالت معمول برای ردیابی آنتی ژن یا آنتی بادی بکار می برند. بدین ترتیب که یکی از این دو ماده در بستر جامد ثابت می شود. و برای ردیابی دومی بکار گرفته‌می‌شود. اما اساساً برای ردیابی هر جفت ماده ای که مثل جفت آنتی ژن و آنتی بادی به هم گرایش داشته و قدرت اتصال مناسبی نسبت به هم دارند میتواند بکار گرفته شود (مثلاً لکتین به لیگاند مربوطه‌اش یا مولکول به گیرنده اختصاصی‌اش) البته این پدیده یعنی اتصال بین دو ماده‌ای که آنتی بادی و آنتی ژن نیستند اما گرایش به هم دارند اغلب اوقات مشکل آفرین است و برای بالا بردن حساسیت و اختصاصیت اتصال بین آنتی بادی و آنتی ژن در الایزا باید این اتصالات ناخواسته. را به طریقی مهار کرده. و یا کارهای جبرانی لازم را در نظر گرفت.

اجزای دستگاه شیکر الایزا

میکروپلیت‌های الایزا (Microplates) / استاندارد‌ها (Standards) / کنترل ها (Controls) / کونژوگه (Conjugate) / سوبسترا کروموژن (Chromogen Substrate) / محلول شستشو (Wash solution) / محلول متوقف کننده (Stop solution)

مشخصات فنی دستگاه شیکر الایزا:

  • مدل: PT-2
  • قابلیت بارگذاری: ۲ پلیت
  • سرعت مکانیزم: ۱۲۰۰RPM
  • ولتاژ ورودی: ۲۲۰VAC – ۵۰/۶۰HZ
  • ابعاد: ۲۶cm*22cm*11cm
  • شعاع چرخش: ۲.۵mm
  • وزن: ۵.۵kg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست